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Laughter, contemporary theory suggests, is often aggressive in some manner and may be prompted by a sudden perception of incongruity combined with memories of past emotional experience. Given this importance of the past to our recognition of the comic, it follows that some ""traditions"" dispose us to ludic responses. The studies in Of Corpse: Death and Humor in Folklore and Popular Culture examine specific interactions of text (jokes, poetry, epitaphs, iconography, film drama) and social context (wakes, festivals, disasters) that shape and generate laughter. Uniquely, however,
Death. --- Death --- Anthropology --- Social Sciences --- Folklore --- Dying --- End of life --- Life --- Terminal care --- Terminally ill --- Thanatology --- Philosophy
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Einsames Sterben und ein sozial unbegleitetes Lebensende sind alltägliche, doch häufig verborgene soziale Probleme. In einer vielschichtigen sozialwissenschaftlichen Analyse verknüpft Susanne Loke Erkenntnisse der Einsamkeits-, Sterbe- und Ungleichheitsforschung im städtischen Raum zu innovativen Ergebnissen. Sie veranschaulicht die Ambivalenzen eines einsamen und unentdeckten Todes als Endpunkt einer abwärts gerichteten Spirale der Einsamkeit und sozialen Isolation bzw. Exklusion. Die Feldforschung in einem sterbenden Sozialraum gibt marginalisierten Menschen das Wort, die sonst nicht gehört werden, und lässt die Leser*innen teils beklommen zurück.
SOCIAL SCIENCE / Gerontology. --- Aging Studies. --- Care. --- City. --- Death. --- Dying. --- Exclusion. --- Inequality. --- Marginalization. --- Social Work. --- Sociology. --- Thanatology. --- Urban Studies.
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Die Studie befasst sich mit dem Erzählen vom Tod im Bilderbuch in historischer und gattungstheoretischer Perspektive und bildet anhand eines Textkorpus’ von 287 deutschen bzw. ins Deutsche übersetzten Titeln die Entwicklung von 1945 bis 2011 ab. Entwickelt wird ein narratologisches Modell der Bilderbuchanalyse, das unter Berücksichtigung von Erfahrungswerten der Sterbeforschung in den Einzelanalysen zur Anwendung kommt. Die Untersuchung fächert ein breites Spektrum von Motiven, von realistischen und phantastischen, religiösen und philosophischen Darstellungskonzepten auf. Eine besondere Rolle spielen Bilderbücher über das Sterben und den Tod von Kindern und die daran nachgewiesene Subgattung des psychologischen Bilderbuchs.
Death. --- Death --- Dying --- End of life --- Life --- Terminal care --- Terminally ill --- Thanatology --- Philosophy --- Literature: history and criticism --- Children’s and teenage literature studies: general --- Psychology --- Religion and beliefs
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« Penser ma mort c’est aussi bien penser moi sans le monde que le monde sans moi, c’est penser à la rupture d’un rapport. Où l’angoisse commence c’est quand, au sentiment du monde comme réalité empirique, nous substituons une présence du monde en nous, qui serait le temps... Je n’étais pas plus satisfait du monde mais du moins je me sentais en sécurité dans un monde qui ne me satisfaisait pas. Ce sont ces deux conditions qui ont pu faire place en moi à l’angoisse de la mort : celle de disparaître non au monde (empiriquement) mais celle de disparaître au sens absolu... ». Par toutes sortes de détours ce texte ramène à un centre, la distinction entre la peur de mourir qui concerne le texte de la vie, et l’angoisse devant la mort, qui elle ne concerne « rien ». L’auteur, à qui le genre même du Journal permet de se contredire et dans ces contradictions mêmes de retrouver toujours les mêmes évidences, s’appuie sur trois refuges, la réflexion bouddhique (et indienne), celle d’Epicure, la pensée christique (le « il faut qu’il vive »). Des analyses particulières s’entremêlent, celle du suicide (« le suicide s’explique parce que l’angoisse de la mort ne peut contrebalancer le dégoût de la vie, sans quoi il n’y aurait pas de suicide »), la peine de mort, le couple... Aux trois points d’appui qui reviennent explicitement — érotisme, travail, art — le quatrième que l’auteur ne nomme pas, l’ami mort, est peut-être le plus présent. Le livre s’achève par un bref rappel de réflexions sur la mort, depuis la philosophie antique et celle de la Renaissance (Montaigne), puis Descartes, Pascal, Schopenhauer, des modernes enfin, de Bergson, Simmel, Heidegger à Jean-Paul Sartre et Paul Ricoeur ; enfin quatre littérateurs, Alain, Paul Valéry, Paul Léautaud et André Malraux.
Death. --- Fallot, Jean --- Philosophy. --- Death --- Dying --- End of life --- Life --- Terminal care --- Terminally ill --- Thanatology --- Philosophy --- philosophie --- mort --- angoisse --- peur --- fin de vie
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Dans le contexte du « retour des morts » observable dans les sciences humaine en ce début de troisième millénaire, cet ouvrage, issu d'un colloque tenu à Aix-en-Provence en 2003, croise les disciplines autour de plusieurs formes caractérisées de narrations de la mort et restitue une épaisseur historique à un phénomène souvent réduit à ses évolutions récentes. Les auteurs se sont attachés à offrir à la comparaison des tentatives discursives d'origine très diverses, issues de niveaux de culture et d'horizons différents, qui visent à donner sens à la mort ou à l'instrumentaliser dans un projet normatif ou édifiant ; ils explorent aussi certaines des multiples formes de mises en scène et de mises en images d'une mort qui s'avère rester intimement mêlée au quotidien des vivants.
Death in literature --- Mort dans la littérature --- Congresses. --- Congrès --- Literature of the death --- Critical studies --- Thanatology. --- Death in art --- Mort dans la littérature --- Congrès --- Death in literature - Congresses
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The human body is the locus of meaning, personhood, and our sense of the possibility of sanctity. The desecration of the human corpse is a matter of universal revulsion, taboo in virtually all human cultures. Not least for this reason, the unburied corpse quickly becomes a focal point of political salience, on the one hand seeming to express the contempt of state power toward the basic claims of human dignity--while on the other hand simultaneously bringing into question the very legitimacy of that power. In Unburied Bodies: Subversive Corpses and the Authority of the Dead, James Martel surveys the power of the body left unburied to motivate resistance, to bring forth a radically new form of agency, and to undercut the authority claims made by state power. Ranging across time and space from the battlefields of ancient Thebes to the streets of Ferguson, Missouri, and taking in perspectives from such writers as Sophocles, Machiavelli, Walter Benjamin, Hannah Arendt, James Baldwin, Judith Butler, Thomas Lacqueur, and Bonnie Honig, Martel asks why the presence of the abandoned corpse can be seen by both authorities and protesters as a source of power, and how those who have been abandoned or marginalized by structures of authority can find in a lifeless body fellow accomplices in their aspirations for dignity and humanity.
Society & culture: general --- Dead --- Death --- Social aspects. --- Political aspects. --- Dying --- End of life --- Life --- Terminal care --- Terminally ill --- Thanatology --- Cadavers --- Corpses --- Deceased --- Human remains --- Remains, Human --- Burial --- Corpse removals --- Cremation --- Cryomation --- Death notices --- Embalming --- Funeral rites and ceremonies --- Obituaries --- Philosophy
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Historical burial grounds are an enormous archaeological resource and have the potential to inform studies not only of demography or the history of disease and mortality, but also histories of the body, of religious and other beliefs about death, of changing social relationships, values and aspirations. In the last decades, the intensive urban development and a widespread legal requirement to undertake archaeological excavation of historical sites has led to a massive increase in the number of post-medieval graveyards and burial places that have been subjected to archaeological investigation. The archaeology of the more recent periods, which are comparatively well documented, is no less interesting and important an area of study than prehistoric periods. This volume offers a range of case studies and reflections on aspects of death and burial in post-medieval Europe. Looking at burial goods, the spatial aspects of cemetery organisation and the way that the living interact with the dead, contributors who have worked on sites from Central, North and West Europe present some of their evidence and ideas. The coherence of the volume is maintained by a substantial integrative introduction by the editor, Professor Sarah Tarlow. "This book is a 'first' and a necessary one. It is an exciting and far-ranging collection of studies on post-medieval burial practice across Europe that will most certainly be used extensively" Professor Howard Williams
Burial --- Funeral rites and ceremonies --- Funerals --- Mortuary ceremonies --- Obsequies --- Manners and customs --- Rites and ceremonies --- Cremation --- Dead --- Mourning customs --- Burial customs --- Burying-grounds --- Graves --- Interment --- Archaeology --- Public health --- Coffins --- Grave digging --- Cryomation --- Archaeology, Post-medieval Europe, Burial Customs, Funeral Practices, Death and Burial, Cemeteries. --- Archaeothanatology --- Archaeology of death --- Death, Archaeology of --- Funerary archaeology --- Thanatology
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Sterben ist ein Phänomen, das keinem Gesellschaftsmitglied erspart bleibt. Oftmals zeigt es sich in der Gegenwart in Form eines langen, konfrontativen Verlaufs. Wird seine Bewältigung zum Problem, bieten Hospizvereine Sterbebegleitungen an. Diese ehrenamtliche Tätigkeit wird in Vorbereitungskursen zum Gegenstand von Bildungspraktiken. Wie wird das Begleiten vermittelt, welche Bedeutungen erhält das Sterben und welcher gesellschaftliche Umgang mit der Endlichkeit wird dabei sichtbar? Diese ethnographische Studie widmet sich einem sozialen Bereich, der explizit macht, was in verwandten Feldern implizit bleibt.
Thanatologie; Thanatosoziologie; Ethnographie; Bildung; Sterbebegleitung; Hospizforschung; Mensch; Bildungssoziologie; Alter; Pflege; Sozialarbeit; Soziologie; Thanatology; Thanato Sociology; Ethnography; Education; End-of-life-care; Hospice Research; Human; Sociology of Education; Aging Studies; Care; Social Work; Sociology --- Aging Studies. --- Care. --- Education. --- End-of-life-care. --- Ethnography. --- Hospice Research. --- Human. --- Social Work. --- Sociology of Education. --- Sociology. --- Thanato Sociology.
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Je résumerai ce que j’ai proposé dans ce livre, et qui est en réalité fort simple. Nécros (Antiquité), faux mort ou fausse morte (Moyen Âge), mort imparfaite (Encyclopédie), mort clinique ou mort relative maintenant, montrent deux choses. La première c’est qu’on peut se tromper sur les apparences de la mort. La deuxième c’est que ce mort apparent est vivant et non pas mort, car il n’y a pas de vie du mort au sens empirique du terme, quoique la mort puisse être ou n’être pas au sens métaphysique. Or, ce qui complique et obscurcit tout, est la confusion ancestrale de ces survies sous l’apparence de mort, de cette manière de quatrième état de vie (une anesthésie naturelle en quelque sorte) avec une vie du mort, c’est-à-dire cette idée qu’il y a un « état de mort » comme il y a un état de vie (ou plutôt trois états de vie : veille, rêve et sommeil profond). Et que cet état de mort, que les Grecs désignaient par nécros, les superstitions médiévales par fantôme, revenant, est intermédiaire entre la vie et la négation complète et totale de la vie qu’est thanatos pour les Grecs ou, pour les chrétiens et les religions en général, la résurrection ou vie future. J’ai tenté de voir ce qu’il y de positif dans des analyses dont l’apparence est négative, idéologiquement fausse et irrationnelle.
Bereavement in literature --- Death --- Death [Apparent ] --- Death in literature --- Death studies --- Death--Study and teaching --- Dood --- Dood in de literatuur --- Dood--Studie en onderwijs --- Mort --- Mort apparente --- Mort dans la littérature --- Mort--Etude et enseignement --- Schijndood --- Sterfte in de literatuur --- Tanatologie --- Thanatologie --- Thanatology --- Mort. --- Vie future. --- Immortalite. --- Mort dans la littérature. --- Aspect religieux --- History --- Religious aspects --- Greek drama (Tragedy) --- History and criticism --- Mort - Aspect religieux - Etudes comparatives. --- Philosophy --- métaphysique --- philosophie --- mort --- nécros --- Vie future --- Immortalité
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Hacia finales del siglo XVIII, un selecto grupo de acaudalados se interesó por conseguir algún título de nobleza con el fin de aumentar su honor y prestigio, valores de una alta estima en aquélla época. De esta forma, la sociedad novohispana quedó coronada con condes y marqueses que impusieron un código de comportamiento que fue imitado y reproducido por el resto de los grupos sociales. Esta es una historia que se basa, principalmente, en las últimas voluntades de estos hombres y mujeres: los testamentos. Su rigor científico llamará la atención entre los lectores por su novedad, por la ambición de su planteamiento, por su acertado enfoque crítico, por su estilo narrativo y por sus valiosos aportes a la historia social y de las mentalidades en México. El interés de esta historia reside principalmente en que tiende un puente entre la formación de la nobleza y el ritual que rodeaba a la muerte.
History of civilization --- anno 1700-1799 --- anno 1800-1899 --- Mexico --- Death --- Nobility --- Funeral rites and ceremonies --- Social aspects --- History --- Dying --- End of life --- Life --- Terminal care --- Terminally ill --- Thanatology --- Funerals --- Mortuary ceremonies --- Obsequies --- Manners and customs --- Rites and ceremonies --- Burial --- Cremation --- Cryomation --- Dead --- Mourning customs --- Noble class --- Noble families --- Nobles (Social class) --- Peerage --- Upper class --- Aristocracy (Social class) --- Titles of honor and nobility --- Philosophy --- History of the Americas
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